Dealer Mazdy

Mazda 2

Mazda_CX-5_2.0_SKYACTIV-G_AWD_Sports-Line_–_Frontansicht_3._September_2012_Düsseldorf

Demio to nazwa nadawana przez Mazdę różnym modelom w różnych okresach. Najpopularniejszy model noszący to miano to znana w Europie Mazda 121 II generacji. Zaczęto produkować ją w 1996 roku, lecz na rynek europejski dostała się dwa lata później. Produkcja zakończyła się w 2002 roku. Auto charakteryzuje się pięciodrzwiowym nadwoziem, które chociaż jest określane jako hatchback, bardziej przypomina combi.

Samochód w najwcześniejszej odmianie jest dostępny z trzema silnikami. Wersja 1.2 16V posiada wielopunktowy wtrysk paliwa, moc 75 KM przy 5200 obr/min. Osiągnięcie prędkości 100 km/h staje się możliwie po 12,7s, a prędkość maksymalna wynosi 190 km/h i jest ograniczona elektronicznie. Silnik 1.3 to konstrukcja nieco starsza niż 1.2 16V. Osiąga moc 60 KM, a przyspieszenie do 100 km/h możliwe jest to 15s. Prędkość maksymalna to 160 km/h. Auto spala 5,5l paliwa na 100km. Silnik 1.8 Diesel osiąga moc 60 KM przy 4800 obr/min. Rozpędzenie się do 100 km/h zajmuje 17,4s, a prędkość maksymalna wynosi 155 km/h. Zużycie paliwa to jakieś 5l na 100km. Pojemność bagażnika to 250 litrów – nie jest szczególnie duża. Z przodu zawieszenie oparte jest na kolumnach McPhersona, natomiast z tyłu znajduje się oś podatna.

Mazda Demio, First generation (DW; 1996–2002), Wikipedia

Mazda Demio, First generation (DW; 1996–2002), Wikipedia

 

W 2000 roku zmodernizowano nieco wygląd Demio (niewielkie zmiany naniesiono głównie w przedniej części nadwozia, objęły one zderzak przedni, lampy i wlot powietrza, reszta była raczej kosmetyczna), zaś odrobinę później – w roku 2002 zaczęto produkować drugą generację auta. Na większości rynków nazywane było ono Mazdą 2, w pozostałych miejscach zachowała się nazwa Demio. W Polsce Mazda 2 II sprzedawana jest z dwoma silnikami benzynowymi. Mniejszy z nich ma objętość skokową 1,3l i jest oferowany w dwóch konfiguracjach – słabszej, 75-konnej (w tym przypadku auto można dostać jedynie z podstawowym pakietem wyposażenia Comfort) oraz silniejszej, 84-konnej, która sprzedawana jest z pakietami Exclusive i Exclusive Plus. Drugi rodzaj silnika ma objętość skokową 1,5 i maksymalną moc rzędu 102 KM. W ten motor wyposażone są wersje Sport i Exclusive z automatyczną skrzynią biegów. W odmianie Sport standardowe wyposażenie stanowią 16-calowe aluminiowe felgi, automatyczna klimatyzacja, czujniki deszczu i zmierzchu, wszystkie szyby sterowane elektrycznie oraz tempomat.

Mazda Demio, Second generation (DY; 2002–2007), Wikipedia

Mazda Demio, Second generation (DY; 2002–2007), Wikipedia

 

Trzecia generacja debiutowała w 2007 roku. Pojazd zbudowano na płycie podłogowej siódmej generacji Forda Fiesty. Jest to auto niewielkie, choć potrafi wiele zdziałać. Mazda Demio jest właściwie autem niezawodnym, jak większość modeli wypuszczonych przez tego producenta. Tę opinię potwierdza niemiecki raport TUV pochodzący z przełomu lat 2010 i 2011. Wynika z niego jasno, że pośród trzyletnich samochodów Mazda 2 zajęła trzecie miejsce (na podium znalazły się również Toyota Prius i Toyota Auris) uzyskując co najmniej zadowalający wynik 2,6% usterek. Drobne usterki nie wpływają jednakże na ogólny odbiór samochodu, który jak większość przedstawicieli swojej marki, jest atrakcyjny wizualnie i bezawaryjny. Argument przemawiający przeciw kupieniu samochodu, o którym mowa to niestety cena, która jak na tak niewielki samochód, jest wyjątkowo duża. Warto dodać również, że w plebiscycie na Europejski Samochód Roku model zajął 2. pozycję, wyprzedził go jedynie Fiat 500. W 2008 roku samochód zdobył zaś tytuł World Car of the Year. Kto nie chciałby jeździć tak utytułowanym samochodem?

 

Mazda Demio, Third generation (DE; 2007–2014),  Wikipedia

Mazda Demio, Third generation (DE; 2007–2014), Wikipedia

 

Mazda Demio, Fourth generation (DJ; 2014–), Wikipedia

Mazda Demio, Fourth generation (DJ; 2014–), Wikipedia