Dealer Mazdy

Mazda MX-3

Mazda MX-3

Mazda MX-3 produkowana była w latach 1991-1998 jako trzydrzwiowy coupe. Co ciekawe, opisywany model wytwarzany był tylko w jednej fabryce w Japonii, a sprzedawano go na całym świecie, gdzie występował pod różnymi nazwami. Oprócz rozpoznawalnego w Polsce oznaczenia MX-3 nosił nazwy takie, jak choćby Mazda MX-3 Precidia w Kanadzie, Eunos 30X w Australii, a także Eunos Presso, Autozam AZ-3 oraz Mazda AZ-3 w Japonii.

Samochód ma dwoje drzwi i cztery siedzenia. Wyposażony został w napęd na przód oraz pięciobiegową skrzynię manualną lub czterobiegową skrzynię automatyczną. Przednie zawieszenie opiera się na kolumnach McPhersona, a z tyłu na układzie wahaczy. Nadwozie MX-3 charakteryzuje się obłym kształtem. Tylna szyba unosi się do góry, pozwalając tym samym uzyskać swobodny dostęp do bagażnika, który jest niestety dość mały – jego pojemność wynosi zaledwie 190 lub w najlepszym razie 390 litrów. Wnętrze samochodu jest na pewno ergonomiczne. Model jest przeznaczony dla czterech osób, przy czym oparcia tylnych foteli sięgają wyjątkowo daleko w tył samochodu aż do miejsca, gdzie zaczyna się dość znacznie opadająca ku dołowi tylna szyba. Podobna właściwość konstrukcyjna sprawia, że miejsca znajdującego się pomiędzy głową pasażera a tylną szybą jest bardzo niewiele. Podobnie rzecz ma się z przestrzenią na nogi, której dla nawet niezbyt wysokich osób dorosłych jest rekordowo mało. Tylne miejsca najlepiej w związku z tym traktować jak przestrzeń bagażową lub w ostateczności miejsca dla dzieci. Z przodu można znaleźć nieznacznie więcej miejsca, jednak wysokie osoby z pewnością nie będą czuły się komfortowo prowadząc MX-3 lub nawet siedząc na przednim fotelu pasażera. Materiały, których użyto do obicia siedzeń oraz deski rozdzielczej nie są najwyższej jakości, plastik na desce rozdzielczej jest wyjątkowo twardy. Jednak z drugiej strony wszystkie elementy zamontowane zostały wyjątkowo solidnie, co stanowi cechę charakterystyczną dla wszystkich aut produkowanych przez Mazdę.

Jeśli chodzi o silnik, wersję podstawową stanowi czterocylindrowy silnik 1,6l o mocy 90 KM. To stosunkowo niewiele, jednak przy masie samochodu wynoszącej zaledwie około 1030 kg jest to wystarczająca do rozpędzenia tego niewielkiego autka do prędkości 100 km/h, a to wszystko w zaledwie 10,5 s. Kolejną zaletą tego silnika o niewielkiej mocy jest spalanie, które wynosi 8 litrów paliwa na 100km. W 1994 roku producent wprowadził ulepszoną wersję pierwszego silnika o mocy 107 KM. Doskonalsze parametry silnika znalazły odzwierciedlenie w poprawie osiągów. Auto wyposażone w taki motor potrafi rozpędzić się do 100 km/h w 9,8s, a jego maksymalna prędkość to 180 km/h. Najmocniejszym dostępnym silnikiem w MX-3 jest widlasty sześciocylindrowiec o objętości wynoszącej bagatela 1,8 l. Jego moc wynosi 133 KM. Maksymalna prędkość w tym przypadku to 210 km/h, a czas potrzebny na rozpędzenie się do 100 km/h wynosi zaledwie 8,5 s. 

Zdarzają się jednak na szczęście świetnie zachowane MX-3, szczególnie te starsze, które stosunkowo łatwo wyodrębnić spośród wszystkich innych. Jeżeli już kupować auto tego modelu, to tylko takie, ponieważ istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że jako przedstawiciele solidnej marki posłużą bezawaryjnie jeszcze przez jakiś czas. Zaletą sędziwego już dziś modelu MX-3 jest cena. Zadbany samochód, który niemniej jednak będzie dobrze sprawował się na drodze można kupić za bardzo rozsądne pieniądze. Być może warto rozpatrzyć jego kandydaturę przy wybieraniu pierwszego samochodu, który będzie się prowadziło wyjątkowo przyjemnie.

 

Lista roczników:

MAZDA MX-3 ROK 1993

MAZDA MX-3 ROK 1994

MAZDA MX-3 ROK 1995

MAZDA MX-3 ROK 1996

MAZDA MX-3 ROK 1997

MAZDA MX-3 ROK 1998