Dealer Mazdy

Mazda MX-5

Mazda MX-5, Fourth generation (ND), Wikipedia

Mazda MX-5 to posiadający dwa miejsca roadster, który zyskał sobie ogromną popularność w Stanach Zjednoczonych. Auto osiąga długość ok. 4m. Silnik umieszczony jest z przodu. Napęd obejmuje tylną oś. Twórcy japońskiej marki, jak zwykle postawili na fantastyczne właściwości jezdne samochodu. W układzie kierowniczym zastosowano przekładnię zębatkową i jest wyjątkowo czuły, dzięki czemu prowadzenie staje się źródłem najprawdziwszej przyjemności. Przednie zawieszenie opiera się na podwójnych wahaczach, z tyłu zaś zastosowano rozwiązanie w postaci zawieszenia wielokrążkowego. Imponującym osiągnięciem konstruktorów jest uzyskanie idealnego rozkładu masy na obie osie, który wynosi 50:50.

Pierwsza generacja modelu MX-5 została wypuszczona już w 1989 roku. Samochody posiadały opcjonalnie twardy dach, wykonany z kompozytu SMC. Popyt na modele pierwszego sortu był przeogromny i doszło nawet do tego, że przekroczył podaż. W Japonii, samochód nie występował jako Mazda, ponieważ producent postanowił przeprowadzić eksperyment z tworzeniem osobnej marki dla luksusowych modeli tworzonych przez siebie aut. Z tego względu Mazda MX-5 była sprzedawana w Kraju Kwitnącej Wiśni jako Eunos Roadster. W chwili premiery auto posiadało jeden rodzaj silnika – jest to motor czterocylindrowy o pojemności 2l i mocy 168 KM. Dla wyjątkowo lekkiego auta taki silnik to wyjątkowo duże dobrodziejstwo. Dzięki niemu samochód rozwija prędkość 100km/h w czasie wynoszącym ok. 7s. Maksymalna prędkość to z kolei aż 220 km/h. Nie są to, trzeba uczciwie przyznać, najgorsze osiągi.

Mazda MX-5, First generation (NA), Wikipedia

Mazda MX-5, First generation (NA), Wikipedia

Standardowa skrzynia biegów to 5-biegowa przekładnia manualna. W Japonii i USA opcjonalnie oferowano klientom również automat. Japońska i amerykańska wersja otrzymała ponadto opcjonalną szperę, jednak tylko i wyłącznie w przypadku samochodów wyposażonych w ręczną skrzynię biegów. Aby zaproponować wyjątkowo korzystną cenę podstawową, standardowa wersja była dość prymitywna. Oferowano w jej ramach m.in.: stalowe felgi czy ręcznie otwierane szyby. Auta w tej wersji nie posiadały radia ani klimatyzacji. Udogodnienia w rodzaju wspomagania kierownicy, klimatyzacji czy radia zostały zaczęto dodawać do wyposażenia podstawowego znacznie później.

Mazda MX-5, Second generation (NB), Wikipedia

Mazda MX-5, Second generation (NB), Wikipedia

Karoseria wykonana była ze stali, z delikatnym aluminiowym nalotem. Współczynnik oporu powietrza wynosił 0,38. To dość dobry wynik, jak na tamten okres. Cztery hamulce tarczowe, wentylowane z przodu, zamocowane zostały za aluminiowymi felgami z oponami 185/60H R14. Model podstawowy wyposażony był w felgi stalowe z modelu 323/Protege.

Druga generacja Mazdy MX-5 zaczęła być masowo produkowana w roku 1998. Pomimo że wiele części wnętrza oraz nadwozia zmieniono, najbardziej charakterystyczne i widoczne na pierwszy rzut oka stała się wymiana lamp przednich na reflektory umieszczone na stałe. W starszej wersji występowały otwierane reflektory. Nowy samochód został nieco poszerzony, a także postawiono w jego przypadku na aerodynamikę – obniżono bowiem współczynnik oporu do wartości 0,36. Silnik BP-4W pozostał przy pojemności 1,8 l, ale w zamian za to otrzymał drobne usprawnienia. Podniesiono stopień sprężania, zmieniono także konstrukcję wałka rozrządu sterującego zaworami ssącymi, a kolektor dolotowy zamontowano nieco wyżej. Silnik B6ZE(RS) 1,6 l był jednak ciągle dostępny w Europie i Japonii. Podstawowy model NB 1,8 l był w stanie dobić do 100 km/h w 7,5 s, a jego prędkość maksymalna wynosiła 210 km/h.

 

Mazda MX-5, Third generation (NC), Wikipedia

Mazda MX-5, Third generation (NC), Wikipedia

Trzecia generacja została wprowadzona na rynek w 2005 roku. Z wyglądu przypomina wcześniejsze wersje. Modyfikacjom poddano zawieszenie, które zostało zmienione z dwuwahaczowego na wszystkich kołach, na przednie wahaczowi i tylne niezależne. Dla poprawienia właściwości jezdnych wprowadzono system kontroli trakcji ESP. Na wtórnym rynku polski przeważają samochody ze sztywnym dachem, ponieważ tylko ten rodzaj miał do zaproponowania oficjalny polski importer. Kolejna zmiana to mocniejsze silniki. W wersji 2.0 samochód jest w stanie rozwinąć prędkość 100 km/h w 7,9s.

 

Mazda MX-5, Fourth generation (ND), Wikipedia

Mazda MX-5, Fourth generation (ND), Wikipedia

Lista roczników:

MAZDA MX-5 ROK 1994

MAZDA MX-5 ROK 1995

MAZDA MX-5 ROK 1996

MAZDA MX-5 ROK 1997

MAZDA MX-5 ROK 1998

MAZDA MX-5 ROK 1999

MAZDA MX-5 ROK 2000

MAZDA MX-5 ROK 2001

MAZDA MX-5 ROK 2002

MAZDA MX-5 ROK 2003

MAZDA MX-5 ROK 2004

MAZDA MX-5 ROK 2005

MAZDA MX-5 ROK 2006

MAZDA MX-5 ROK 2007

MAZDA MX-5 ROK 2008

MAZDA MX-5 ROK 2009

MAZDA MX-5 ROK 2010

MAZDA MX-5 ROK 2011

MAZDA MX-5 ROK 2012

MAZDA MX-5 ROK 2013

MAZDA MX-5 ROK 2014

MAZDA MX-5 ROK 2015