Dealer Mazdy

Mazda RX-8

Mazda RX-8, 2nd Generation (2009–2012), Wikipedia

Mazda RX-8 to, szumnie mówiąc, coś w rodzaju legendy na rynku samochodowym. Popyt na ten model był tak duży, że w latach 2003-2012 (pełny okres produkcji) wypuszczono na rynek aż 192 094 egzemplarzy. To bez wątpienia zdumiewający wynik. Model wycofano tylko i wyłącznie ze względu na wyśrubowane normy emisji spalin, którym wyposażony w silnik spalinowy samochód nie był w stanie sprostać. Kiedy auto miało swój debiut, zachwyt wywołały znakomite osiągi i naprawdę dobre właściwości jezdne uzyskane dzięki wprowadzeniu do modelu kolejnej generacji legendarnych silników Wankla. Nadwozie auta okraszone zostało obłościami i krzywiznami, które zestawiono ze sobą w perfekcyjnych wręcz proporcjach, co nadaje autu zdecydowanie atrakcyjny wygląd. Zupełnie tak, jak wiele aut Mazdy, to również posiada idealne rozłożenia masy na dwie osie w stosunku 50-50. Zachwyca również układ kierowniczy, który okazuje się wyjątkowo sprawny i czuły.

Samochód posiada ponadto dość specyficzny układ drzwi – model został bowiem wyposażony w drugą parę niewielkich drzwiczek z tyłu, które wyglądają dość futurystycznie, tym niemniej skutecznie pomagają w sprawnym zajęciu miejsc na tylnej kanapie. Takie rozwiązanie sprawiło ponadto, że samochód bez wątpienia nabrał „charakteru”.

Mazda RX-8, 1st Generation (SE3P, 2003–2008), Wikipedia

Mazda RX-8, 1st Generation (SE3P, 2003–2008), Wikipedia

 

Jak większość czterokołowych przedstawicieli marki, tak również ten, charakteryzuje się trwałością wykonania i wyjątkowo niską awaryjnością. 

Model RX-8 jest wyposażony w silnik z tłokiem obrotowym opatentowany przez uwielbianego przez konstruktorów Mazdy Feliksa Wankla, nazywany zresztą po prostu silnikiem Wankla.  Jest on zdecydowanie bardziej wydajny od tradycyjnych benzynowych jednostek napędowych, tym niemniej pochłania niestety większe ilości paliwa ze względu na dużą powierzchnię zewnętrzną cylindra. Wiąże się to dodatkowo ze stosunkową znaczącą utratą ciepła. Silnik zamontowano z przodu, napęd poprowadzony został na tylną oś. Pojemność skokowa wynosi 2x654cm3, a maksymalna moc mieści się w przedziale 192-250 KM. Co ciekawe motor zastosowany po raz pierwszy przez Mazdę w 2003 roku otrzymał prestiżową nagrodę „International Engine of the Year”. Prędkość maksymalna to 235 km/h przy maksymalnym momencie obrotowym 210 Nm. Samochód rozwija prędkość 100 km/h w krótkim czasie 6,4s. Dość duże jest w tym przypadku zużycie paliwa – wynosi bowiem 15,8l na 100 przejechanych kilometrów.

 

Mazda RX-8, 2nd Generation (2009–2012), Wikipedia

Mazda RX-8, 2nd Generation (2009–2012), Wikipedia

Auto występuje w sześciu wersjach: Type E, Type S, Rotary Engine 40th Anniversary – 2007, Spirit R (limitowana seria wypuszczona w 2012, przeznaczona tylko na rynek japoński), Hydrogen RE oraz RS. Samochód został przetestowany w programie Top Gear. Jeremy Clarkson stwierdził wówczas, że „O ile design samochodu jest zbyt grymaśny, ma on znakomity silnik, niezwykle perfekcyjnie trzyma się jezdni, jest bardzo komfortowy, niezwykle praktyczny, kosztuje rozsądne pieniądze i jest dobrze wyposażony.” Ponadto pochwalił również właściwości jezdne modelu, który prowadzi się wyjątkowo łatwo i przyjemnie.

Samochód wyposażony jest w czworo drzwi, dzięki czemu może z powodzeniem pełnić rolę środka lokomocji, przeznaczonego do codziennego użytku, nawet dla rodziny. Jest wyjątkowo wdzięczny w eksploatacji, a ponadto wygląda bardzo dynamicznie, jest przy tym, trzeba przyznać, wyjątkowo estetycznie wykonany. Co ciekawe, auto jest wyjątkowo medialne. Było niejednokrotnie używane podczas kręcenia filmów. Pojawia się również w grach komputerowych. Dodatkową zaletą jest całkiem rozsądna cena, która nie odstrasza potencjalnego nabywcy, a w której mieści się prestiż cenionej marki i utrzymująca się przez lata niezawodność.

Lista roczników:

MAZDA RX-8 ROK 2008

MAZDA RX-8 ROK 2007

MAZDA RX-8 ROK 2006

MAZDA RX-8 ROK 2005

MAZDA RX-8 ROK 2004

MAZDA RX-8 ROK 2003