Dealer Mazdy

Mazda Xedos 6

Mazda Xedos 6, Wikipedia

Mazda Xedos 6 to luksusowy model samochodu osobowego segmentu D, który został stworzony specjalnie po to, aby stanowić konkurencję dla tak luksusowych modeli, jak Acura czy Infinity, wypuszczonych przez Hondę i Nissana. Xedos 6 jest, zresztą od samego początku był, dostępny tylko z jednym typem nadwozia – najbardziej wśród łaknącej luksusu klienteli cenionym 4-drzwiowym sedanem.  Oprócz „szóstki” sprzedaje się również Xedosa 9, który jest nieco większy i na niektórych rynkach występował pod nazwą Millenia. Opisywany model zbudowano na platformie CA i sprzedawano pod dwiema różnymi nazwami: w Europie jako Mazda Xedos 6, zaś w Japonii –  Eunos 500. W Polsce nigdy nie prowadzono oficjalnej sprzedaży Xedosa. Wszystkie egzemplarze zostały sprowadzone przez prywatnych importerów.

Samochód występuje w trzech wersjach wyposażenia: Standard, Business i Exclusive. W zamyśle producenta modele Xedos miały być bogato wyposażone i wyjątkowo ekskluzywne na tle pozostałych modeli marki. Już od samego początku produkcji, w standardzie znajdowały się takie udogodnienia, jak system ABS lub poduszka powietrzna kierowcy. Wraz z upływem czasu lista wyposażenia standardowego poszerzała się, aczkolwiek większość egzemplarzy nawet z wczesnych lat produkcji zawierała liczne udogodnienia, uchodzące w tamtym okresie za luksus. Warto wymienić spośród nich chociażby: cztery elektrycznie sterowane szyby, elektryczne sterowane, podgrzewane lusterka, elektrycznie sterowany szyberdach (uchylno-przesuwny), klimatyzacja manualna, półautomatyczna, tempomat, podgrzewane przednie fotele, skórzana tapicerka czy elektrycznie sterowany fotel kierowcy. Wnętrze jest wyjątkowo przestronne i swobodnie mieści cztery osoby, choć pięć osób również z powodzeniem może podróżować w komfortowych warunkach. Tak z przodu, jak i z tyłu jest bardzo wiele przestrzeni na nogi. W 1994 roku model, o którym mowa został poddany drobnym modernizacjom. Zmieniono w niej m.in. przednie kierunkowskazy, pojawiła się również nowa kierownica. Kolejna zmiana polegała na dołączeniu do standardowego wyposażenia poduszki powietrznej pasażera oraz immobilizera.

Jeśli chodzi o jednostkę napędową, to początkowo Mazdę Xedos 6 oferowano tylko z 2-litrowym silnikiem benzynowym V6. Stosunkowo niewielki silnik jest jednak w stanie osiągnąć moc od 140 KM do 145 KM. W kolejnych latach użytkownicy uzyskali od producenta możliwość nabycia auta z silnikiem 1,6l o mocy od 108 KM do 115 KM. W Japonii zaś Eunosa 500 sprzedawano silnikiem benzynowym o mocy 160 KM. W 1994 konieczne stało się zmniejszenie mocy silników montowanych w produkowanych wówczas egzemplarzach ze względu na konieczność spełniania norm Euro2 dotyczących emisji spalin.

Opinie na temat Mazdy Xedos 6 są raczej dobre. Auto ma naprawdę porządne osiągi. Dodatkowo świetnie się je prowadzi – jak każdą Mazdę. Niestety faktem jest, że utrzymanie tego modelu nie należy do najtańszych. Auto bowiem sporo pali, a poza tym zachodzi konieczność stosunkowo częstej wymiany oleju, którego poziom szybko opada… Samochód w zamian za to daje jednak gwarancję wyjątkowej trwałości. Awarie, nawet pomimo upływu lat zdarzają się na szczęście wyjątkowo rzadko. Jednak z drugiej strony, jeśli już zdarzy się jakaś usterka, dostęp do tanich zamienników firmowych części jest mocno utrudniony. Żeby jednak nie popadać w pesymistyczny nastrój, warto zauważyć, że producent modelu Xedos 6 zadbał o jego świetne wyposażenie, nawet w standardowej wersji i we wczesnych modelach. Do tego nie należy zapominać, że Mazdy, gdy się nimi troskliwie opiekować i poddawać regularnemu serwisowaniu, odwdzięczają się bezawaryjnością i potrafią wiernie służyć właścicielowi przez długie lata. Przed zakupem warto jednak upewnić się, że auto nie uczestniczyło w żadnym poważniejszym zdarzeniu drogowym.